Tuesday, May 29, 2012

Syiah



Minat membaca semakin membara. Best rupanya membaca ni. Inilah dia buku berjudul Membendung SYIAH di Malaysia. Nah amik kau, jangan terkejut lak, buku ini menjadi pilihan saya. Rupanya memang cetek ilmu pengetahuan yang saya ada. Ingatkan Syiah tu apa tapi rupa-rupanya bila dah baca baru tahu. aduh begitu menggerunkan.

Teringat masa beraya di rumah mentua di Alor Setar, Kedah. Semasa bertandang ke rumah sedara mara, sempat juga ibu mertua saya bercerita pasal SYIAH dan menunjukan kawasan sekitar yang banyak terdapatnya masyarakat kita mengamalkan fahaman ini. Pada masa tu main angguk2 je disebabkan terkejut dan berfikir "ada ke masyarakat kita macam tu". Tapi setelah saya sendiri mendengar ceramah yang disampaikan ustad ketika di Masjid Kem Wardieburn, Setapak semasa Hari Pengajian MK 4 Div, gerun juga dibuatnya.

Teringat juga kisah yang ibu mertua saya ceritakan, ada seorang hamba Allah ni sampai bercerai-berai dengan suaminya kerana setelah berumahtangga hingga memiliki 2 orang cahaya mata, beliau baru mengetahui bahawa suami dan keluarga mentua mengamalkan SYIAH (ini kisah benar). Sedih dan luluh hati hamba Allah tersebut. Semoga beliau tabah menghadapi dugaan.

Apa yang penting, kata ustad dan isi buku yang ingin disampaikan oleh penulis kepada semua bahawa  fahaman SYIAH  kini kian menular di kalangan masyarakat kita di Malaysia. Kawasan yang banyak pengikut SYIAH  adalah disekitar Sungai Petani dan Pendang, Klang serta di Lembah Klang.

Umat Islam di Malaysia kurang mengetahui tentang SYIAH sebab mereka beranggapan ianya satu mazhab Islam. Ramai pengikut dikalangan fahaman ini sama seperti umat islam yang lain: mereka juga berpuasa, sembahyang, menunaikan haji dan mencintai para keluarga Rasullullah S.A.W.

Berehat seketika...nanti saya sambung lagi cerita pasal SYIAH ni yerk.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok Ni: