Wednesday, May 30, 2012

SYIAH II

pinjam pic dari  incik googel.

SEJARAH DAN KELAHIRAN

Kali ini saya nak bercerita pula asal usul fahaman SYIAH. Asalnya bermula (mengikut pengkaji terdahulu dan sekarang) menyatakan bahawa mazhab SYIAH ini diasaskan oleh Ibnu Saba'. Nama Ibnu Saba' ini disebut2 di dalam kitab2 Sunah dan juga Syiah.

Ibnu Saba' atau nama sebenarnya Abdullah bin Saba' adalah merupakan seorang Yahudi dari Yaman. Beliau juga merupakan pengasas kepada Syiah Saba-iah iaitu golongan Syiah Plampau. Memeluk Islam dihujung zaman Saidina Uthman r.a dan menjelajah keseluruh kota2 Islam dalam usaha untuk menyesatkan umat Islam. Melalui buku2 muktabar Syiah sendiri, telah menyatakan bahawa Ibnu Saba' adalah orang yang mula2 melahirkan caci cela terhadap para sahabat, dan menyatakan wajib bagi Ali r.a menjadi Imam serta menyatakan Ali adalah orang yang diwasitkan oleh nabi SAW untuk menjadi imam. Perkara ini telah menjadi asas tasyayyu' yang di pegang oleh tokoh2 Syiah. Sungguh menggerunkan bukan.

 SUMBER PRINSIP TASYAYYU

Ada pengkaji menyatakan sumber prinsip tasyayyu' berasal dari:
  1. ajaran Yahudi.
  2. ajaran Parsi.
  3. prinsip2 akidah dari kawasan asia klasik seperti Budhha dan selainnya.
hermmmm. Macam mana ni. Boleh ke kita percaya kalau sumber asanya dah dikatakan oleh para pengkaji dari  seperti rujuk 1 hingga 3. Fikir2kan.

PEPENDAPAT SUMBER AJARAN SYIAH  DARI AJARAN LAMA ASIA

Yang ni pulak kata2 oleh Prof Ahmad Amin "DI BAWAH FAHAMAN TASYAYYU'  di bawah fahaman tasyayyu' terdapat konsep perpindahan roh'. Sebahagian golongan orientalis menyatakan bahawa banyak akidah yang BUKAN ISLAM menyerap ke dalam ajaran Syiah. Alamak, camner ni. Kalau nak lagi faham boleh baca buku2 ni Tarikh al-Mazahib al-Islamiyah, Jilid I, halaman 37 dikarang oleh Mohammad Abu Zahrah.

Kumpulan2 Syiah. Kalau nak tahu tunggu keluaran Syiah III ya. Perut ku dah memulas2...aduyai....nak info lebeh klik sini. klik jangan tak klik. Entry di atas adalah apa yang saya faham base on kepada pembacaan saya berkenaan SYIAH.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok Ni: