Sunday, January 8, 2012

Rindu Kamu Semua~



Lot 595, Loji Pembersih Air Gunung Semanggol, Perak.

Tetiba teringat kenangan lama ketika kecil kat Kampung Tua, Gunung Semanggol, Perak. Dah lama benar tak ke sana menjenguk sedara mara sebelah arwah ayah. Rindu juga kepada sepupu sepapat yang de berapa kerat je...Asrul, Mimi, Faiz, anak-anak Andak Bain, anak-anak Achu Ella, Pak Samat, Kak Iena yang dah makin lupa nama sepupu-sepupu tak kala ketika itu yang masih kecil lagi...haishhh rencah kehidupan yang perlu dilayan. Rindu dengan suasana kampung yang satu ketika dulu menjadi medan permainan tak kala berkumpul sesama sepupu.

Rindu juga hati ini kepada mak-mak sedara dan pak-pak sedara yang telah lama membawa diri ke haluan masing-masing setelah bekerluarga. Betullah kata arwah ayah, "nanti bila ayah dah tak ada mesti susah nak jumpa sedara mara......". Banyak betul yang arwah ayah cakap menjadi kenyataan. Sama juga dengan kisah buah durian, arwah pernah berpesan...."nanti kalau ayah dah tak da, susah nak dapat makan durian, ni tengah ada makan lah....", sedihnya rasa bila tiba detik dan waktu yang di lalui terkenang segala memori lama dan timbul rasa sedih di hati menyelubungi kalbu. Ya allah....ampunkanlah dosa-dosa arwah ayahku dan tempatkanlah arwah disisimu ya allah...amin!.

Rindu juga pada suasan rumah di Loji Air Gunung Semanggol. Apa agaknya cerita yang ada disana....masihkah  seram seperti dulu atau sebaliknya. Hanya Dia yang maha mengeahui apa yang aku lalui...yang dilalui emak juga..adik-adik. Kenangan yang sememangnya tidak dapat dilupakan selagi hayat dikandung badan. Selama berpuluh-puluh tahun emak bersusah payah membesar kami adik beradik di rumah peninggalan arwah ayah. Jerit perih, suka duka dan tangis tawa emak tak siapa yang tahu..tak siapa yang peduli melainkan ihsan dan rezki yang di beri oleh Nya...amin...alhamdulillah..semuanya kini berakhir dengan senyuman dan nafas lega emak tak kala melihat kami adik beradik yang telah berjaya dengan kehidupan dan kerjaya masing-masing.

Rio's Zabidin Hero

Untuk adik-adikku Yoyo, Bagio, Handoko dan Budiman....hargailah setiap saat, datik masa yang berlalu dan peluang yang ada untuk bangkit dan maju ke hadapn dengan jiwa yang kental dan soleh...moga kalian beroleh kejayaan dan kebahagiaan dengan iringan restu dan doa dari emak yang tanpa berjemu berdoa untuk kita. Semoga allah memberkati hidup kita sekeluarga~

2 comments:

  1. sedih plak bace luahan ko ni ;(
    semua tu mmg kenangan indah..rindu sgt arwah ayah..al fatihah..

    ReplyDelete
  2. yek lah..bila duk sorang2 kat mess ni mcm2 lak fikir...rindu kat arwah gak...al fatihah~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok Ni: